Vegansk påleggsguide, del én.

Noe av det jeg syntes var utfordrende da jeg la om til et vegansk kosthold var å finne ut hva jeg skulle ha på brødskiva. Så her kommer en liten vegansk påleggsguide som forhåpentligvis kan være til nytte for andre i samme situasjon.

Øverst til høyre har vi Tofutti smøreost. Den kjøper jeg som regel på ICA eller på Etikken i Trondheim, og den koster ca. 40 – 50 kroner. Jeg kjøper som regel naturell, da står jeg fritt til å blande i de smakene jeg vil, men man får også kjøpt med smak av hvitløk, urter osv. Nederst til venstre har vi en gammel kjenning. Peanutsmør trenger vel ingen nærmere introduksjon?
Nederst til høyre: Det er mye frukt og grønt som gjør seg bra på brødskiva, og jeg har nylig gjennoppdaget tomat som pålegg. Det var en favoritt da jeg var mindre, gjerne med sukker på. Nå strør jeg heller litt salt og pepper over, og kanskje litt vårløk. Veldig godt!

Øverst til venstre: Tartex med urter er en vegansk postei på tube. Denne kunne jeg ikke fordra første gangen jeg smakte den, men nå elsker jeg den! Tartex kjøper jeg som regel på Rema 1000 eller Etikken, og den koster alt fra 37 kroner til 55 kroner. Veeeeldig god med sylteagurk og gjerne litt vegansk majones på. Finnes også i flere smaker. Øverst til høyre: Mitt krisepålegg når matlysten ikke er på topp: syltetøy. Og helst hjemmerørt bringebærsyltetøy, nam nam! Husk å sjekke innholdsfortegnelsen før du kjøper syltetøy i butikken, en del av jordbær- og bringebærsyltetøyet er tilsatt karmin (E120) som er et fargestoff laget av lus. Nederst til venstre: Min favoritt i disse dager, ristet brød med plantemargarin, et lite dryss salt og masse hampfrø på. Nederst til høyre finner vi nok en klassiker fra barndommen: bananskiver. Undervurdert som pålegg, særlig på ristet brød, nom!

Dette var en liten smakebit på vegansk pålegg, etterhvert kommer det en del to også. Takk til farmor som sponset meg med hjemmelagd brød! 😉

20 comments

  1. Hanne

    Min absolutte favoritt er avokado med sitronpepper. Og det økologiske sjokoladepålegget dem har i allergiavdelingen sammen med tartex osv;) Jeg lager også hjemmelaga pålegg iblant, for eksempel er det veldig enkelt og veldig godt å kjøre en boks artisjokkhjerter og et glass stenfrie oliven sammen i mikseren:) Ellers går det mest i de samme påleggene som er her. Og enig med Hege – fine bilder!

  2. ingrid3g

    Det er karmin/korsenile/e120 i alt for mange matvarer. Jeg er allergisk, og det irriterer meg skikkelig. Spesielt er de syltetøyene med mest bær/minst sukker tilsatt dette.
    Selv kunne jeg ikke klart meg uten leverpostei eller makrell på knekkebrødet, men det er veldig spennendecå prøve nye smaker. Kanskje jeg tester noen av tipsene dine en dag 🙂
    Avokado med pepper er også sykt digg som pålegg, og gjerne sammen med tomat 😉

    • bentebabe

      Så kjedelig å være allergisk! Men du får se det positive i det: Du slipper iallefall å spise knuste lus 😉 Jeg tror helt sikkert du hadde klart deg uten leverpostei og makrell om du hadde prøvd, men mer vegansk er uansett ikke feil. Avokado er en av mine favoritter også 🙂

      • ingrid3g

        Jeg spiser for så vidt kjøtt/fisk/kylling og da. Men hovedvekten er uansett på grønnsaker og andre veganske og vegetariske mattyper. Det er jo der den aller viktigste næringen ligger 🙂

    • hugobird

      Det var her kommentaren min egentlig skulle.
      Tartex smaker leverpostei. Derfor likte ikke jeg heller tartex første gang jeg prøvde. Leverpostei sluttet jeg å spise på barneskolen da jeg fant ut at leveren er kroppens avfallsstasjon.
      Så tok litt mental trening å begynne å like tartex. Prøvde andre smaker som ikke minnet meg om lever osv.
      Nå synes jeg tartex med urter og hvitløk er veldig god. Med en paprikaskive oppå.

  3. photomistaken

    Nam. Kanskje jeg skal prøve ut noe av dette, selv om jeg ikke er veganer. Dessuten er det jo greit å ha i hus hvis veninna mi, som er veganer, er innom 🙂

  4. Jannicke

    Blir helt fascinert av hvor fristende bildene dine ser ut jeg!
    En favoritt og gjenganger hos meg er for tiden Streich med paprika. Såå godt! Avocado er heller ikke å forakte 😉

  5. Silje

    Her var det mye godt, og noe nye varianter jeg definitvt skal prøve!=D Du tar foresten utrolig fine bilder, det gjør hele forskjellen i postene dine:)

  6. Tilbaketråkk: Vegansk påleggsguide, del to. « Spis grønt. Spis godt.
  7. Tilbaketråkk: VEGUCATED, del 4: Mat – del 1 « * One foot in front of the other
  8. Tilbaketråkk: Jeezini, vegansk hvitost | Spis grønt. Spis godt.
  9. Tilbaketråkk: Eltefritt brød. | Spis grønt. Spis godt.

Legg igjen en kommentar

