Sopp stroganoff. Sånn cirka.

Inspirert av Vegetarbloggens Sopp Stroganoff begynte jeg å rote i mine egne kjøkkenskap: jeg visste jeg hadde sopp, men hadde jeg det som skulle til for å lage en skikkelig god middag?

Det hadde jeg selvfølgelig, men som jeg skrev i mitt første innlegg så er jeg ikke alltid strukturert nok til å notere hva jeg putter i gryta når jeg kokkelerer. Jeg skal likevel gjøre et ærlig forsøk og gi dere en «sånn cirka oppskrift», så får den som føler seg modig kaste seg i det. For det ble veldig, veldig godt.

Jeg begynte med å steke en halv pakke Anamma farse. Deretter finhakket jeg en løk, to fedd hvitløk, en halv chilli og delte seks store sjampinjonger i biter, og stekte dette også. Mot slutten av steketiden hadde jeg i en halv boks hakkede tomater og en halv boks vegansk matfløte (kjøpes på f.eks Rema 1000) og noen buketter blomkål. Dette rørte jeg godt sammen og smakte til med paprikapulver, noen spiseskjeer soyasaus, noen spiseskjeer sennep, litt edikk, olje, salt og pepper. Deretter hadde jeg i fire store never frossen spinat og en kvart pose frosne erter, og lot det hele småkoke til alt var gjennomvarmt.

Som tilbehør lagde jeg ovnsbakte potetbåter; kanskje det beste i verden? Del ønsket antall poteter i båter og legg i en ildfast form. Pass på så formen ikke blir for full: Best resultat får du hvis hver potetbåt har godt med plass. Pensle over litt kaldpresset rapsolje, strø over godt med maldonsalt, grillkrydder, timian og pepper, og stek potetene på 180 grader midt i ovnen i en liten time.

Vips, der har du middag verdig en hvilken som helst søndagskveld. Jeg lover.

8 comments

  1. Jannicke

    Ser kjempegodt ut!
    Jeg får heller ikke til å linke til iherb via bloggen min på wordpress.com. De er tydeligvis skikkelig nazi på at man ikke skal tjene penger/poeng ved å linke andre videre til ens egen kode. Greit nok, bare så irriterende at det ikke engang går an å linke til iherb uten å bruke den personlig koden i linken heller.

  2. Silje

    Jeg liker hvordan du ordlegger deg på bloggen.
    Det er ikke bare en vanlig oppskriftblogg, men en blogg med litt mer skrift og humor i tilegg!:) Forsett det gode arbeidet!

Legg igjen en kommentar

