Vegansk kosthold og helse.

Selv om jeg ble veganer av etiske årsaker skal jeg ikke legge skjul på at jeg synes de helsemessige fordelene ved et plantebasert kosthold er en nesten like god grunn til å leve vegansk, det bor nemlig en liten helsenerd i meg også. Her er et spennende og underholdende foredrag av den amerikanske legen Neal Barnard. Kort oppsummert snakker han om hvorfor noen lett blir avhengige av bl.a. sukker og ost, og om hvorfor et plantebasert kosthold er å foretrekke over et kosthold med animalsk mat. Anbefales!

Ps: Når jeg snakker om de helsemessige fordelene ved et plantebasert kosthold så mener jeg selvfølgelig et kosthold med store mengder frukt og grønt, sunt fett over dårlig fett, lite raffinert mat og lite tilsatt sukker. En veganer som spiser mye posemat, soyapølser og kake er like usunn som en alteter som spiser mye posemat, pølser og kake 😉

15 comments

  1. Hege

    Plantekost ❤

    Skal innrømme at jeg har spist litt usunt i det siste.. Bad vegan, bad!! Meeeen innskjerpingen har begynt 🙂

  2. Steinaldermannen.no

    Mye sunt her! Man bør alltid passe på å få i seg nok grønnsaker, samt sopp, nøtter, bær, og kanskje litt frukt i ny og ne. Men vi mennesker er definitivt skapt for (les: tilpasset) å spise både planter og dyr, det ser vi blant annet på lengden på tarmene våre. Vegetarianere og veganere må spise mye rart for å få i seg nok proteiner etc., f.eks. korn, linser og bønner. Jeg sier ikke at vi skal fråtse i kjøtt, men noe kjøtt (helst vilt) og fisk (fra hav og elver) bør vi spise.

    • bentebabe

      Hei hei 🙂
      Hvorfor mener du vi bør spise vilt og fisk? Vi mennesker kan nok spise det meste, men om vi er ment for å spise kjøtt strides de lærde. Sånn rent kroppslig har vi mer til felles med planteetende dyr enn med kjøttetende dyr. Vi har lange tarmer slik at kroppen vår har god tid til å fordøye fiberrik mat, vi har flate tenner og en kjeve som beveger seg fra side til side for å kunne tygge i stykker harde, fiberrike grønnsaker, vi har tomler og fingre som gjør at vi lett kan plukke og skrelle frukt og grønt osv.

      Jeg skjønner ikke helt formuleringen din når du skriver at veganere må spise mye rart som korn, linser og bønner for å få i seg nok protein. De nevnte matvarene er ikke rare såfremt de kommer i sin hele, naturlige form. Uansett så er det proteiner i alt vi spiser og det er sjelden å oppleve proteinmangel uten at man også har kalorimangel. Altså, har man proteinmangel har man mest sannsynlig spist for lite kalorier, ikke for lite bønner.

      Lever du på en steinalderdiett med hovedvekt på grønnsaker har du nok et mye bedre kosthold enn gjennomsnitts-nordmannen, mye er gjort ved å kutte ut sukker, tilsetningsstoffer og raffinert mat. Men jeg ser ut i fra bloggen din at vi er uenige i en del grunnleggende prinsipper, som jeg gjerne diskuterer videre når jeg er tilbake fra ferie og har noe annet enn mobilen å skrive på 😉

      • Steinaldermannen.no

        Synes du klarer deg veldig godt med mobilen 🙂 Vi må ha lest ulike bøker, for de jeg har lest beskriver kroppen vår som en mellomting mellom kjøttetere og planteetere mtp. tarmlengde etc. Dessuten er det vel slik at kjøttetere gjerne et smale på «midten», mens plantespiserne typisk er bredest på midten. Se f.eks. på hunder, ulver og lignende vs. kyr, sauer, osv. Nå kunne jeg selv helst tenke meg å bli smal i livet og ikke bred, så jeg spiser litt kjøtt også (ja da, dette var litt flåsete, mange smale vegetarianere der ute.) Men poenget var at mennesker er ganske smale i livet om vi spiser sunt, og sånn sett passer vi godt til å spise i alle fall litt kjøtt og fisk, synes jeg da.
        Og det jeg sa om korn og bønner, er vel at det nettopp ikke er naturlig. Korn er menneskeskapte saker, avlet fram fra bl.a. einkorn og noen andre sorter som ikke fungerte spesielt bra til dyrking, baking, spising. Og de kornsortene vi har i dag fungerer ypperlig til dyrking, høsting og baking, men fører (i tillegg til alt for mye karbohydrater og alt for lite næringsstoffer) med seg en rekke problemer for mange. ref. http://paljabekk.blogspot.no/2011/10/veien-til-god-helse-korn.html
        MEn selv er jeg neste vegetarianer som spiser fisk og kjøtt, så vi er ikke så langt unna 🙂

    • Marte

      Det blogginnlegget du henviser til sier «I den forbindelse er det interessant å nevne at man allerede for over 40 år siden så at dyr som ikke spiser korn i naturen utvikler aterosklerose (åreforkalkning) når de får korn, mens dyr som er tilpasset korn er beskyttet mot denne effekten (basert på arbeidet til veterinærpatologen Richard Fiennes).»

      Man har også studier der kaniner blir foret med animalsk mat (kolesterol) og utvikler aterosklerose. Poenget her er vel kanskje at man forer disse dyrene med noe som ikke er deres naturlige matvare – da blir de syke. Beviser det noe som helst om hva mennesker bør eller ikke bør spise? Nei.

  3. kjernesunnnordkvinne

    Jeg tror hovedgrunnen til at de fleste (alle?) veganere OG på de på steinalderkost har så mye bedre helse er at de i all hovedsak spiser ren mat med minst mulig (uten) tilsetningsstoffer og sukker. Samme gjelder de på «vanlig» lavkarbo – de (vi) unngår sukker og hvetemel – som ofte skaper mye problemer. En svakhet med det å være veganer er at man ikke får i seg omega 3 fettsyrene EPA og DHA (ALA får man i seg nok av). 🙂 Og man må passe på å få i seg nok vitamin B12. Sånn bortsett fra det så liker jeg mange veganer- (og vegetarianer-) oppskrifter! Vi har alle mye å lære av alle de kreative grønnsaksoppskriftene dere bruker. 🙂

    • bentebabe

      Jeg er enig i det første du skriver: man vil oppleve helsegevinster av å kutte ut raffinert sukker og mel uansett hvilket kosthold man har til grunn. Men jeg tror på de som sier at animalske matvarer forårsaker mer skade enn nytte, f.eks er mettet, animalsk fett knyttet til hjerte- og karsykdommer og melkeproteinet kasein er linket til brystkreft. Jeg kan anbefale dokumentaren Forks Over Knives hvis du ikke har sett den 🙂

      Det stemmer at man som veganer må ta tilskudd av vitamin B12, men EPA og DHA får man fra algeolje 🙂

      • Helen - Kjernesunn Nordkvinne

        Takk for tips om dokumentar! Jeg elsker dokumentarer.. (Hungry for change var feks bra..)

        Det med melkeprodukter må jeg si meg delvis enig i. Det med kreft vet jeg ikke så mye om – men melkeprodukter kan føre til andre plager (gir meg tett nese og periodevis bihulebetennelser feks..). Så jeg heller mot paleo (som er uten melkeprodukter). Når det gjelder metter fett så mener jeg det har med kvaliteten å gjøre, Kokosolje er feks supert. Og det finnes studier som viser at det ikke er sammenheng mellom hjertesykdommer og mettet fett:
        http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/#hjärtkärlsjukdom

        Algeolje var nytt for meg – på tross av at jeg spiser alger (chlorella og spirulina).. 🙂

  4. Magnus Larsen

    Steinaldermannen, WHO sier man må ha fra 3.5% og oppover av kaloriene sine fra proteiner. Det meste av frukt ranger fra 5-10, mens grønt gjerne har oppmot 20.

    Det er i fler studier og forskning vist at noe særlig over 15-20% er et problematisk inntak av protein, og da spesielt animalske proteiner. Det er stadig fler mennesker som blir friskere og får mer energi på frukt og\eller stivelsesbasert diett (høycarbo eller 80\10\10 om du vil). Det er direkte feil når du sier at veganere og vegetarianere må spise «masse rart» for å få i seg nok proteiner.

    Det som stadig plager meg med lavcarbo, som med tiden har gått mer i retning steinalder\paleo-retning, er at det skal være så utrolig naturlig og flott. Problemet ligger i at om man skal innta så høy dose av animalsk mat er man avhengig av kjøttindustri med dets fasiliteter. Sist jeg tok en nærmere titt på kjøttindustrien var det ikke mye naturlig igjen, desverre.

    Når det gjelder hva vi er laget for synes jeg det er rart at vi er den eneste omnivoren som har spytt som bryter ned karbohydrater (finnes kun hos planteetende dyr), tarmsystem som er fler ganger kroppslengden(finnes kun hos planteetende dyr) osv. Ta en titt på denne: http://jackiebouma.files.wordpress.com/2010/08/foodchart.jpg

  5. Kaja

    Det er jo ikke uriktig at vi mennesker er tilpasset til å kunne nyttegjøre oss av mange forskjellige kilder til næring. Det er adaptivt og praktisk for vår generelle overlevelse. Det betyr imidlertid ikke at man bør spise animalske produkter for å ha god helse, eller at det er riktig når vi har fullverdige vegetabilske alternativer når vi tenker på livene til alle dyrene vi dreper eller miljøbelastningen som kreves. Den forskningen som er gjort på et variert vegansk kosthold viser at veganere har lavere BMI og adskillig mindre av vanlige moderne livvstilsrelaterte sykdommer, og at det er fullstendig mulig å få i seg alt man trenger. Dette sier American Dietetic Association (verden største organisasjon for ernæringsspesialister):

    «It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes.» Link: http://www.eatright.org/About/Content.aspx?id=8357

    Her er forskning som bekrefter at veganere har en sunnere BMI: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ileI3Gq7LkU

    Her vises det til forskning som viser at en vegansk diett er det beste du kan gjøre for å unngå hjerte og karsykdommer: http://youtu.be/bY0UY3FwoW4

    Her vises det til en rekke studier som viser sammenhengen mellom plantebasert kosthold og kreft: http://youtu.be/xG0Dt9D8h68

    Og til slutt, her en video som viser til forskning som viser at plantebaserte kosthold er det beste for å unngå kreft, diabetes, overvekt, hjerte og karsykdommer og andre relaterte sykdommer: http://youtu.be/2JNNLULOYO4

    Så, nei, det er absolutt ingen grunn til at vi *må* spise animalske produkter for å være friske og få i oss det vi trenger.

  6. Carita

    «Vegetarianere og veganere må spise mye rart for å få i seg nok proteiner etc., f.eks. korn, linser og bønner» synes dette er ganske idiotisk, hva er galt og unormalt med linser og bønner? men sauehode,oksetunge og kjøtt fra diende griseunger, det skal være «normalt»?

  7. erdetsunt

    Steinalderkost er bare en illusjon. Soya- og antibiotikafôrede kyllinger, burhøns som aldri ser dagslys eller får frisk luft, melk fra kuer som spiser kraftfôr både sommer og vinter – alt dette spiste ikke steinaldermennesker. De satt heller ikke foran pc i 12 timer daglig, og det er spørs om de levde til de var 60. Og de hadde ikke barnehelsetjeneste og vaksinasjonsprogram, dermed var det kun de friskeste som overlevde. Dette http://erdetsunt.wordpress.com/er-kylling-sunt/ kan neppe kalles for et sunt og naturlig steinaldermat

Legg igjen en kommentar

