Enklere blir det ikke: Couscous og ovnsbakte grønnsaker.

«Er det ikke vanskelig å være veganer?» er et spørsmål jeg ofte får.

Det er mange som lurer på om jeg ikke har problemer med å finne ut hva jeg skal ha til middag, om vegansk mat er dyrt og om det ikke smaker kjedelig. Det hender selvfølgelig at jeg ikke vet hva jeg skal lage til middag, og vegansk ferdigmat kan være dyrt, men vanskelig og kjedelig er det iallefall ikke. Couscous og ovnsbakte grønnsaker er første innlegg i «Enklere blir det ikke»: En samling oppskrifter med veganmat som ikke burde skremme noen fra å prøve. Perfekt dersom du venter veganere på besøk, eller du er fersk veganer selv. Dette er tofu-fri sone!

La oss starte med grønnsakene, ettersom det er de som tar lengst tid. For middag til fire personer trenger du:

– 8 poteter
– 1 stor løk
– 5 fedd hvitløk
– 1 brokkoli
– 4 gulrøtter
– nøytral matolje, f.eks. raps eller nøytral kokosolje.

Sett stekeovnen på 220 grader og smør to ildfaste former med litt olje. Vask og del alle grønnsakene i passe store biter, fordel de i formene og pensle over olje. Strø over maldonsalt og ønsket krydder (jeg bruker grillkrydder på potetene og pepper på de andre grønnsakene) og sett de i ovnen. La de stå og godgjøre seg i 30-40 minutter. De er ferdige når grønnsakene er møre og potetene har fått en gyllen overflate.

Couscous er vel virkelig noe av det enkleste man kan lage. Jeg kjøpte denne pakken fra Go Green på Rimi, man behøver kun tilsette kokende vann og la det stå og trekke i 6-8 minutter. Denne couscousen inneholder aprikos, chilli, hvitløk, gojibær og solsikekjerner, ganske eksotisk med andre ord. Jeg tilsatte i tillegg noen never tørkede tranebær, valnøtter og en liten skvis sitronsaft, det satte prikken over i’en! Ønsker du en litt mere næringsrik variant kan du kjøpe bulgur som er nesten det samme, og tilsette de smakene du måtte ønske selv.

Når både grønnsaker og couscous er ferdige serverer du det hele med frisk basilikum og eplebiter. Godt og enkelt!

6 comments

  1. ingrid3g

    Det så skikkelig digg ut 🙂 Og ovnsbakte grønnsaker er jo kjempegodt. Jeg spiser jo kjøtt og sånn, men størstedelen av middagstallerkenen min er faktisk vegetarisk/vegansk. Det er jo det som er sunnest :p Derfor synes jeg det er veldig kjekt å få sånne fristende tips fra deg 🙂

  2. Silje

    Dette var en smart idé! Sikkert mange som drar nytte av akkurat dette.
    PS: Hyggelig å møte deg her forleden på Lush!:) Artig å møte andre bloggere i virkeligheten og snakke litt.

  3. Lady Netta

    Namnam! Takk for tips, er inne i en skikkelig couscous-periode nå. Du burde prøve tabbouleh, der kan man bruke enten bulgur eller couscous 🙂 Blir jo nesten litt som en go green tingen da, men veldig digg å lage fra scratch også 😉

Legg igjen en kommentar

