Enklere blir det ikke: Sjokoladedessert.

Hva lager man til dessert dersom man får en veganer på besøk? Sjokoladedessert selvfølgelig! Mørk, fløyelsmyk og syndig god. Høres det avansert ut? Vel, dette beviser at man fint kan jukse litt som veganer også.

Hemmeligheten er Alpros ferdige soyadessert. Åpne pakken, hell i en skål og server, er ikke dét 1 -2 -3 så vet ikke jeg. Vil du gjøre litt mer ut av det kan du sette frem noen skåler med nøtter og bær som man kan strø over. Jeg ser for meg at salte peanuter og friske bringebær passer godt, og kanskje litt hakket mørk sjokolade.

Alpro soyadessert selges bl.a. på Rimi, og finnes i tre smaker: Mørk sjokolade, lys sjokolade og vanilje. Jeg har bare smakt mørk sjokolade, og den er utrooolig god. Jeg er hekta!

Er det noen som har smakt de andre variantene? Isåfall er jeg nysgjerrig på om de er like gode?

Advertisements

9 comments

  1. ingrid3g

    Jeg tenkte; oo, Bente har en hjemmelaget versjon av Soya desserten 😛
    Men denne er helt sykt god. Prøv med ripsbær oppi, det er digg. Vanilje er også god. Litt forsiktig på smak, men absolutt ikke feil. Lys sjokolade har jeg ikke sett, hvor har du funnet den?

  2. Eirin

    Den med vanilje er veldig god på smak, men litt som å spise tjukk vaniljesaus… Men kan tenke meg at den er veldig god med bær og frukt :)) Lys sjokolade har jeg ikke sett noe sted. Synes mørk sjokolade ble litt for mektig – men spiste likevel opp alle fire på samme dagen… ;p hehe.

  3. Ragnhild

    Husker jeg hadde heeelt dilla på disse for noen år siden! De er så gode! Sjokolade er helt klart best, men jeg likte faktisk vanilje også!

  4. Ida Andreassen

    Hei. Jeg er nettopp blitt vegetarianer, og mamma er utrolig skeptisk med tanke på at jeg ikke skal få i meg nok proteiner. Hvor mye får du i deg i løpet av en dag, og på hvilke måter? Jeg synes det er spesielt vanskelig med brød til frokost, siden det er få alternativer jeg kan ha på brødskiva. Har du noen forslag? Får å få mamma med på dette, og samtidig oppfordre andre til å ta det samme valget som meg, ønsker jeg å starte en blogg, hvor jeg deler mine erfaringer med mat, og glede på kjøkkenet. Vel, jeg er bare 15 år gammel, men kanskje dette vil få mamma til å se på det å være vegetarianer som en positiv ting, hvor jeg får i meg mer grønt en vanligvis, samtidig som jeg får i meg alle næringstoffene jeg behøver. Ikke missforstå, hun er støttende, men alikevel skeptisk til dette. Jeg har også prøvd wordpress tidligere, men synes det er vanskelig å forstå. Har du lyst til å forklare meg?

    Mvh.
    Ida Andreassen

    • bentebabe

      Hei! Så flott at du har blitt vegetarianer, gratulerer med et knallbra valg 🙂 Proteiner behøver du ikke bekymre deg nevneverdig over så lenge du spiser nok mat til å holde deg mett: Det er proteiner i all mat. Men er du/moren din bekymret så er det ekstra mye proteiner i bl.a. bønner, linser, kikerter og tofu, som er lett å inkludere i middager. Det du derimot må være obs på dersom du spiser lite eller ingen animalske produkter er vitamin B12 og DHA. DHA er en omega 3-fettsyre som de fleste får dekt behovet av via fisk eller tran, men som vegetarianer/veganer kan man ta algeolje istedet. B12 bør alle som er veganere ta tilskudd av. Begge disse får du kjøpt på f.eks. http://www.veganlife.se.

      Passer du på disse to tingene, og samtidig spiser variert med mye frukt og grønnsaker og lite av det jeg kaller søppelmat (som posesupper, nudler, junkfood, brus, godteri osv.) får du et godt kosthold med alt du trenger av næringsstoffer. Her er den veganske matpyramiden som er kjekk å følge: http://veganfoodpyramid.com/images/vegan-pyramid-1024×768.jpg

      Frokost var det jeg også syntes var mest vanskelig til å begynne med. Her har jeg en liten påleggsguide: https://spisgront.wordpress.com/2012/07/02/vegansk-paleggsguide-del-en/ , og del to kommer om ikke så lenge. Ellers er det mye annet man kan spise til frokost også: frokostblanding med soyamelk, havregrøt og smoothie er gjengangere hos meg.

      Blogg høres ut som en god idé! Når det kommer til WordPress er jeg dessverre ingen ekspert, pass på at du pruker wordpress.com og ikke wordpress.org som er mer avansert. Jeg bare registrerte meg og valgte et gratis layout 😉 Prøv deg frem så lærer du det nok etterhvert, det tar litt tid å bli kjent med nye bloggeplatformer.

      Lykke til med nytt kosthold, jeg tror du kommer til å trives med det. Alt virker litt vanskelig i starten, men så går det lettere og lettere etterhvert som man lærer. Hvis moren din er nysgjerrig eller skeptisk til dette med vegetarkost så kan du jo vise henne noen av linkene jeg har lagt ut i toppmenyen. Der finner dere alt fra matblogger med MASSE fristende mat til nettsider om dyrs rettigheter og om kosthold og helse 🙂

  5. Tilbaketråkk: Banankake « Spis grønt. Spis godt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s