Orientalsk middagsgryte

Thai, indisk, kinesisk … jeg elsker asiatisk mat uansett nasjonalitet. Denne middagsgryten henter litt herifra og litt derifra, i en snill, men kjempegod, orientalsk kombo.

Til to personer trenger du:

– 1 løk
– 1/2 kinesisk hvitløk
– 4 store poteter
– 10 aromasopp
– 3 store never fersk spinat
– 1 boks kokosmelk
– 1 ss grønn curry
– 2 ss garam masala
– 2 ss paprikapulver
– 2 ss soyasaus
– 2 ss ristet sesamolje
– 1 ss maizena rørt ut i litt kaldt vann
– eventuelt en halv chilli

– salt, pepper og sitronsaft

Begynn med å skrelle og koke poteter. Mens potetene koker deler du soppen i skiver og steker den i litt olje til den har fått en gylden farge. Legg så soppen til side. Hakk løk, hvitløk og eventuelt chilli og stek også dette i litt olje til løken har blitt blank og myk. Når potetene er ferdige deler du de i passe store biter og har i stekepannen sammen med løkblandingen og soppen. Pass på så du ikke overkoker potetene da kokeprosessen fortsetter i stekepannen. Blir pannen for liten bytter du til en større gryte/kjele.

Nå er tiden kommet for å ha i alle godsakene. Begynn med en halv boks kokosmelk, og ha heller i mer senere dersom du ønsker mer saus. Tilsett garam masala, soyasaus, grønn curry og sesamolje, smak deg  så frem med salt, pepper og sitronsaft (og eventuelt mer krydder/olje) til du finner en smaksbalanse du synes er god. Ha i spinaten, rør om og la gryten stå og småkoke på lav varme i noen minutter så smakene får satt seg og spinaten faller sammen. Rør inn maizena mens gryten koker hvis du ønsker en fyldigere saus, jeg synes det gjør seg i slike gryter.

Ristet sesamolje er det som virkelig hever smaken i denne retten, det kjøper du på iHerb (http://www.iherb.com/Eden-Foods-Selected-Toasted-Sesame-Oil-10-fl-oz-296-ml/29835) eller du kan spørre på en asiatisk butikk. Garam masala og paprikapulver kjøper jeg også på asiatiske butikker, men det er mulig du finner det i dagligvareforetninger med stort utvalg også.

Server med ris eller vegansk naanbrød til. Nom nom!

Advertisements

9 comments

  1. Tilbaketråkk: Mine kjøkkenfavoritter, del én. | Spis grønt. Spis godt.
  2. Tilbaketråkk: Ukemeny: Uke 18, 2013 | Vegetarbloggen
  3. Tilbaketråkk: Highlights fra gryterettutfordringen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s