Kremboller

_MG_9157_1

Krembolle har aldri vært min greie, men da Facebook og Instagram druknet i bilder av nettopp det på fastelavnsøndag kjente jeg at jeg bare måtte ha det. Uheldigvis så har baking har heller aldri vært min greie, men da jeg fant en enkel oppskrift som ikke krevde heving ble det andre boller gitt.

Oppskriften fant jeg her, på den danske bloggen Månebarnet, som forøvrig har masse god vegansk mat. Jeg gjorde noen bittesmå endringer så jeg legger likevel ut «min» versjon:

250g speltmel. Jeg brukte sammalt spelt som jeg siktet selv for å få litt finere.
2 ts bakepulver
1 ts salt
2 dl søt soyamelk
2 ss agavesirup
2 ss daddelsukker
1/2 dl rapsolje
1 ss sitronsaft
1 ts vaniljepulver. Kan sløyfes.

Fyll:
To bokser GoGreen Vispi
1 – 2 ts vaniljepulver. Kan sløyfes.

Forvarm ovnen til 200 grader. Bland de tørre og de våte ingrediensene hver for seg, bland de så sammen til en klebrig deig. Bruk hendene til å forme boller som du legger på et stekebrett kledd med bakepapir. Dette er en eltefri deig, så ingen elting er nødvendig og du kan heller ikke rulle boller som med en vanlig deig. Jeg fikk seks boller fra denne oppskriften. Stek bollene midt i ovnen i 15 – 20 minutter. De er ferdige når de er lett gyldne og sprekker litt på toppen.

Mens bollene steker visper du opp kremen, gjerne med vaniljepulver. Her behøver du ikke vispe hardt og lenge som med krem av kufløte, det holder egentlig å røre. GoGreen Vispi er best og tykkest når den er kald, så oppbevar alltid boksene i kjøleskap, og sett kremen kaldt frem til det er på tide å fylle bollene.

Avkjøl bollene når de er ferdigstekte, del de i to og fyll de med krem og gjerne friske bringebær eller bringebærsyltetøy også. Selv om dette ikke er tradisjonelle boller (de er jo litt grovere og litt mer smuldrete) kan jeg love at de leverer. De overbeviste iallefall meg, jeg er herved en krembolle-entusiast!

5 comments

Legg igjen en kommentar

