Kjøkkenfavoritter, del tre.

_MG_9840

Det er klart for mine kjøkkenfavoritter del tre. Denne gangen er det alternativer til hvitt sukker som står på agendaen.

Daddelsukker: Min absolutte favoritt! Består av tørkede, pulveriserte dadler og er 100% uraffinert og naturlig. Dadler er en kjempegod kilde til blant annet kostfiber, magnesium og kalium. Jeg har hørt at daddelsukker ikke smelter eller løser seg opp i væske på samme måte som vanlig sukker, men jeg har brukt det i alt fra sauser til desserter og kaker med stort hell. Anbefales!

Stevia: Stevia er en ekstremt søt urt, her i pulverisert form i porsjonspakker. Stevia er ikke skadelig for tennene og påvirker heller ikke blodsukkeret, men ettersom dette likevel er et raffinert produkt er det greit å ikke overdrive bruken. Stevia er uansett så søtt at det skal veldig lite til, bruker du for mye kan det fort smake bittert. Jeg synes stevia egner seg best i små mengder i drikke som te eller smoothies, og ev. i kombinsjon med andre søtningsstoffer i matlaging.

Sukrin: Sukrin er et sukkeralkohol som heter erythritol og er også et naturlig, men raffinert, produkt. Kan gi en litt kald søtsmak, men man venner seg fort til det, og blander man med f.eks. daddelsukker blir denne mindre fremtredende. Sukrin er ikke skadelig for tennene og inneholder ingen kalorier , men bruk med måte likevel.

Kokosnektar: En rå, flytende sirup laget av sevje fra kokospalmer, min favoritt når det kommer til flytende søtning. I følge produsenten er den skånsomt fremstilt, inneholder både vitaminer og mineraler og har liten påvirkning på blodsukkeret, men jeg tenker at det uansett er greit å ikke bruke for mye av denne heller. Mild og god på smak (smaker ikke kokos) og veldig allsidig i bruk.

Jeg har blitt mer og mer opptatt av å spise hel, naturlig mat, jeg tror helt klart det er det beste for kropp og helse. Med det i bakhodet er banan og dadler/daddelsukker de beste alternativene for søtere mat. Noen ganger er det likevel greit å ha mer nøytrale/allsidige alternativer og da bruker jeg stevia, sukrin og kokosnektar i fornuftige mengder 🙂

2 comments

  1. Tilbaketråkk: Smuldrepai med blåbær og kokos. | Spis grønt. Spis godt.
  2. Tilbaketråkk: Rustikk eplekake | Spis grønt. Spis godt.

Legg igjen en kommentar

