Hjemmelaget granola

IMG_2436

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke har laget dette tidligere, det er jo kjempeenkelt og det slår all ferdigblanding langt ned i støvlene!

Du trenger:

7 dl havregryn
3 dl valnøtter, hakket
2 dl hasselnøtter, hakket
1 dl solsikkekjerner
1/2 dl linfrø

40 g daddelsukker
En klype maldonsalt
1 ts vaniljepulver (kan sløyfes)
1,5 dl appelsinjuice
1 ss rapsolje (neste gang skal jeg bruke kokosolje, tipper det gjør seg!)
1 ss lønnesirup
3 never tørkede bær (f,eks. rosiner, blåbær, tranebær eller kirsebær.)

Forvarm ovnen til 150 grader, og gjør klart et stekebrett med bakepapir. Bland havregryn, nøtter og frø i en bolle. Ha appelsinjuice, olje og lønnesirup i en liten kjele og bland inn daddelsukker, havsalt og vaniljepulver. Kok opp på middels varme til alt er oppløst, og bland så det flytende inn i det tørre. Fordel blandingen utover stekebrettet og sett midt i ovnen. Granolaen skal steke i 40-45 minutter, pass på å røre minst fire ganger underveis så det blir jevnt stekt. Snu gjerne stekebrettet midtveis i steketiden også, og følg med at blandingen ikke blir brent. Granolaen er ferdig når den har blitt gylden og tørr. Ta den ut av ovnen, rør inn de tørkede bærene og la det hele avkjøles før du har det i en lufttett beholder.

Spis hjemmelaget granola med kald plantemelk og frisk frukt til frokost, eller bruk den i ulike desserter. Jeg sier bare en ting: Nam!

9 comments

  1. Tilbaketråkk: Solfrokost | Spis grønt. Spis godt.
  2. Anette

    Går det an å bruke vaniljeekstrakt i stedenfor pulver, tro..? Høres kjempegodt ut, jeg må snart prøve å lage dette!

  3. Charlotte

    Hvor får man tak i daddelsukker ? 🙂 og kan jeg bruke noe annet for å erstatte det om jeg ikke finner det?

    • bente

      Hei! Jeg har linket til nettbutikken hvor jeg kjøper det (iHerb.com). Men du kan helt sikkert erstatte det med vanlig hvitt sukker eller brunt sukker. Da ville jeg isåfall kanskje brukt litt mindre, ettersom det er søtere 🙂

    • bente

      Jeg spiser den alltid opp forholdsvis fort, så her står den sjeldent mer enn en uke. Men oppbevarer du den i en lystett boks med lokk, og den ikke står for varmt, vil jeg tro den varer mye lenger. I allefall tre uker 🙂

Legg igjen en kommentar

