Kokosyoghurt

IMG_2453

Man kan si mye bra om soya, men akkurat soyayoghurt er ikke min favoritt. Det smaker greit, men alt for søtt og kunstig, i allefall de variantene jeg har prøvd. Dermed startet prosjekt hjemmelaget yoghurt.

Dette er en syrlig yoghurt med en mild smak av kokos. Den kan spises som den er eller du kan blande inn bær, frukt og søtning for ulike varianter. Du trenger to bokser kokosmelk, en spiseskje lønnesirup og 3 -4 kapsler probiotika (du vet, sånn man tar for å balansere bakteriefloraen i magen). Mange typer probiotika inneholder laktose, og ofte er det gelatin i kapslene også, men jeg fant en på iHerb som er vegansk: Den kommer i en prøvepakning med 7 kapsler, eller i full størrelse med 60 kapsler.

Sett boksene med kokosmelk i kjøleskapet i noen timer før du skal bruke de, slik at kremen skiller seg fra vannet. Skrap ut kokoskremen og ha den i en liten kjele, pass på så du ikke får med kokosvannet. Tips: Kokosvannet kan du spare og bruke i for eksempel smoothies. Åpne tre eller fire kapsler probiotika og hell pulveret over kokoskremen. Jeg brukte fire, mulig den ferdige yoghurten blir litt mindre syrlig om du bruker tre? Ha i lønnesirupen og varm opp blandingen på svak varme under omrøring til den er omtrent kroppstemperert. Ha den deretter over i en ren termos. Så kommer tålmodighetsprøven: Sett termosen på et lunt sted (jeg pakket den inn i et håndkle og satte den på badreomsgulvet) og vent i 24 timer. Når et døgn har gått heller du yoghurten over i et rent glass med lokk og setter i kjøleskapet. La den stå noen timer for å tykne før du eventuelt blander inn de smakene du vil ha. Hva med å dele batchen i to og lage en del med vanilje og en del med jordbær og bringebær? Synes du yoghurten blir for syrlig smaker du bare til med litt lønnesirup eller annen søtning.

3 comments

  1. tine katrine

    Åja, dette hadde jeg helt glemt at jeg skulle prøve, jeg kjøpte jo probotika for en stund siden. Vet du hvor mye kokoskrem du brukte? For kokosmelkbokser inneholder jo forskjellige mengder kokoskrem ettersom hvor man kjøper dem.

  2. Tilbaketråkk: Solfrokost | Spis grønt. Spis godt.

Legg igjen en kommentar

