Eltefritt brød

IMG_2625

Jeg bakte nylig mitt første brød. Og det var godt det!

Jeg elsker å lage mat, men akkurat det å bake er ikkke noe jeg gjør særlig ofte. Derfor ble jeg fryktelig fornøyd da jeg oppdaget at man kan bake brød uten å måtte stå og kna deigen i en liten evighet. Trikset er langtidsheving. Det tar riktignok en evighet det også, mer nøyaktig 12 – 20 timer (+ 2 timer etterheving), men da kan du sove, jobbe eller gjøre andre ting i mellomtiden.

Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften fra bloggen Mat på Bordet (der finner du også instruksjonsvideo), men endret noe.

Til ett brød brukte jeg:
370 g siktet hvetemel
130 g sammalt rug, fin
150 g solsikkekjerner
1 ts salt
3/4 ts tørrgjær
4,5 dl kaldt vann

– Bland alt det tørre i en stor bolle og rør inn vannet. Dekk bollen med plass og la deigen heve over natta i 12 – 20 timer. Min deig stod i 13 timer.
– Neste trinn er det eneste som kan minne om jobb/tålmodighetstest i denne prossessen: Velt deigen ut på et bakepapir som du har strødd godt med mel på . Bruk en slikkepott til å brette deigen over seg selv noen ganger. Se video i linken over om du er usikker på hva jeg mener, bare vær obs på at min deig er litt mer klissete enn den i videoen.
– Sett så bollen på hodet over deigen og la den etterheve i to timer.
– Mens deigen etterhever forvarmer du stekeovnen til 250 grader. I orginaloppskriften steker man brødet i en jerngryte som er oppvarmet på forhånd. Jeg brukte en vanlig brødform som var forhåndsoppvarmet. (Det er ikke sikkert det er nødvending, men ettersom jeg er bakenoob gjorde jeg det for sikkerhets skyld).
– Strø over litt mel og sesamfrø og stek så brødet midt i ovnen med et ark aluminiumsfolie eller bakepapir lagt løst oppå. Etter 20 minutter skrur du ned varmen til 225 grader og fjerner folien/bakepapiret og lar brødet steke i 20 minutter til.
– Sjekk med en trepinne e.l. at brødet er gjennomstekt og la det avkjøles på rist.

Så kommer belønningen: Nyt lunket, ferskt, deilig brød med syltetøy på. For tips til andre pålegg kan du lese her og her.

7 comments

  1. Tilbaketråkk: The Sandwich | Spis grønt. Spis godt.

Legg igjen en kommentar

