Maki

_MG_9963

Maki, kanskje det beste i hele verden? Og ikke så vanskelig som folk skal ha det til.

For å lage maki behøver du
– Noriark
– Sushiris
– Riseddik + ev. sukker
– Tofu, grønnsaker og sesamfrø til fyll
– Syltet ingefær, til servering
– Soyasaus, til servering
– Wasabi, til servering
– Bambusmatte, til rulling

Alt dette får du kjøpt på velassorterte dagligvareforretninger, eller du kan kjøpe noe av det på iHerb.com eller asiatiske forretninger for å spare litt penger. Start med å koke risen etter anvisning på pakken. Det er som regel dette som er tidkrevende da den skal skylles og bløtlegges før koking. Mens risen ligger i bløt/koker gjør du klart fyllet ved å kutte det i strimler. Mine favoritter er marinert og stekt tofu, avokado, mango, vårløk, sesamfrø og agurk, men her er det bare fantasien som setter grenser.

Når risen er ferdig tilsetter du riseddik og sukker etter anvisning på rispakken (vær obs på at noen typer riseddik allerede er tilsatt sukker) og lar det hele avkjøles til du kan ta i risen uten å brenne deg. Så er tiden kommet for å rulle. Sushiris er veldig klissete, så noen gode tips er å pakke bambusmatten inn i plastfolie og å ha en skål med vann tilgjengelig som du kan dyppe fingrene i. Legg et noriark på bambusmatten, legg så på et tynt lag ris på nesten hele arket, legg på det du har lyst på av fyll og bruk bambusmatten til å lage en fast rull. Er det vanskelig å få rullen til å henge sammen kan du bruke litt vann som lim. Skjær så rullene i passe store biter med en skarp, fuktig kniv. Se videosnutten nederst i innlegget hvis du synes fremgangsmåten er uklar.

Et alternativ til ris er å bruke blomkål. Makirullene på bildet er lagd med blomkål istedet for ris, og det er nesten like godt 😛 Kjekt dersom du vil unngå raske karbohydrater, er tom for sushiris eller bare har dårlig tid. Damp ønsket mengde blomkålbukketter i noen minutter (en halv blomkål var nok til fire ruller, altså ca. 32 biter). Når blomkålen er blitt litt myk pulser du den raskt i en blender slik at den får nesten samme konsistens som ris. Bland så inn riseddik og sukker og fortsett på samme måte som med vanlig ris. Server maki med syltet ingefær, soyasaus og wasabi.

Hva liker du best i din maki? 🙂

Advertisements

9 comments

  1. tinekatrine

    Mine biter blir alltid superstore og faller bare fra hverandre… Må vel bare øve mer! Pleier du å dele opp arkene? Arket han bruker er jo mye mindre enn dem man får kjøpt, og har sett sushisteder gjøre det også. Jeg syns fritert tofu og avocado er en sikker vinner i sushi, men jeg liker det meste 🙂 Skeptisk til mango, har ikke prøvd det enda…

    • bentebabe

      Trikset er å bruke litt mindre ris enn du tror du trenger, og rulle så stramt du klarer. Øvelse gjør mester! 😛 Jeg bruker også store ark. Mango MÅ du prøve, det er utrolig godt 😀

  2. Jane H. Johansen

    Nam nam nam nam nam!
    Min favorittveganmaki er med tofu rosso (den pakka fra taifun), selleristang og avokado. OOoooooooooh! Også kanskje litt vårløk inni der også.
    Kjæresten min får alltid til finere ruller enn meg, fordi han er så tålmodig og nøye 😉

    • bente

      Selleri er ikke akkurat favorittgrønnsaken min, så ser ikke for meg at jeg prøver det med det første 😛 Men tofu rosso hørtes godt ut, pleier du å steke den? 🙂

  3. Tilbaketråkk: Deborah's food and something
  4. Tilbaketråkk: Ukemeny: Uke 18, 2013 | Vegetarbloggen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s