Vegansk påleggsguide, del to.

Det er tid for andre og siste del av påleggsguiden. Hva har egentlig en veganer på brødskiva?

Del én av påleggsguiden kan du lese her.

Øverst til venstre: Vegusto, en vegansk ost basert på bl.a. planteolje, potetstivelse og nøttesmør. Det finnes flere veganske oster på markedet, men i motsetning til de fleste andre er denne uten palmeolje OG den smaker kjempegodt! Den er ganske kostbar, så dette er luksusmat for min del. Jeg kjøper Vegusto på Etikken i Trondheim.

Øverst til høyre: Streich, et vegansk smørepålegg som kjøpes på helsekost eller på kinsarvik.no. Finnes i mange ulike smaker, og er veldig, veldig godt!

Nederst til høyre: Middagsrester egner seg ofte bra som pålegg. I dette tilfelle er det marinert og stekt tofu og hvitløksdressing (oppskrift kommer), men vegetarburgere, tacorester o.l. er også veldig godt på brødskiva.

Nederst til høyre: Avokado. Så enkelt og så godt!

Øverst til venstre: Kanskje det pålegget jeg har savnet mest etter at jeg ble veganer, men så viste det seg å være superenkelt å lage uten egg: Italiensk salat. Oppskrift finner du her (Takk Cathrine!).

Øverst til høyre: Man kan ikke lage påleggsguide uten å ha med hummus. Hummus er enkelt å lage og det passer både på brødskiva, som dipp og som tilbehør til middag. Jeg synes soltørket tomat er godt til, men det er bare fantasien som setter grenser. Se her for oppskrift og serveringsforslag.

Nederst til venstre: Sjokoladepålegg! Her har jeg prøvd meg på en hjemmelaget og litt sunnere versjon som jeg fant oppskrift på her. Det smakte nok mer nøttepålegg enn sjokolade, men det var uansett veldig godt. Vil du heller kjøpe i butikken så er Sjokade og Chocoreale melkefrie alternativer (sistnevnte står ofte sammen med den allergivennlige maten).

Nederst til høyre: Vegansk pølsepålegg. Her finnes det mange typer å velge mellom, og de kjøpes som regel på helsekost eller på nettbutikker. På bildet ser du Viana Velami kjøpt på Etikken. Serveres selvfølgelig med vegansk majones og agurkskiver.

Og helt til slutt en liten liste over flere veganske pålegg:

Oliventapenade
Bønnepålegg
Tunfisksalat uten tunfisk
Nøtteost med paprika
Chilli cheeze cashew spread
Eggesalat uten egg
Ostesmørbrød
Gyros

Konklusjonen må bli at å finne vegansk pålegg slett ikke er vanskelig, man må bare tenke litt utenfor boksen 🙂 Hva er din favoritt blant veganske pålegg?

Én kommentar

  1. Kikertterroristen

    Tusen takk for inspirasjon! Jeg er ikke så flink til å spise brød (men når jeg gjør det er avokado, rød pesto og hummus gjengangere), men nå ble jeg gira på å sjekke ut flere typer pålegg. Takk!

  2. tinekatrine

    oi, her var det mye spennende. jeg må se etter vegusto neste gang jeg er på røtter, og streich virket også spennende. den italienske salaten lagde jeg for noen uker siden, SÅ GOD!

  3. Hege

    Nom nom nom!!! 🙂 Takk for ideer. Jeg vet at det er mye forskjellig jeg kan ha på brødskiva, men jeg ender så ofte opp med å bare ta på det samme hver dag og det er så kjedelig! Så dette var veldig inspirerende 🙂

  4. Silje

    Tusen takk for mange gode idéer!:)
    Alt ser jo helt himmelsk ut, namnam. Selv har jeg prøvd hummus, avokado, italiensk salat og sjokoladepålegget til Elin. Syntes også det ble ganske nøtte/browenies-aktig, men godt for det. Er ikke noe glad i veganske oster og har til gode å finne noen jeg faktisk liker, hehe:P

  5. Hege

    Fikk flere gode ideer her, takk! jeg bruker ofte sukkerfritt syltetøy, og diverse smørepålegg fra iherb. De er gode, og samtidig veldig lettvint 🙂

  6. Tilbaketråkk: VEGUCATED, del 4: Mat – del 1 « * One foot in front of the other
  7. Tilbaketråkk: Jeezini, vegansk hvitost | Spis grønt. Spis godt.
  8. Tilbaketråkk: Eltefritt brød. | Spis grønt. Spis godt.

Legg igjen en kommentar